13 січ. 2015 р.

Конкурс «Учитель року – 2015»




Випробування «Майстер клас»
Епіграф(слайд 2)
«Урок – це дзеркало загальної і педагогічної культури вчителя, мірило його інтелектуального багатства, показник його світогляду, ерудиції»     
 В. О. Сухомлинський
І. Організаційний момент, активізація уваги.
Вправа «Асоціація». (слайд 3)
Які асоціації у вас виникають на слова: урок, хімія, урок хімії?
Які ваші очікування від уроку? (слайд 4)
Але інколи маємо… (слайд 5)
 Проблема: Як досягти хороших результатів? (слайд 6)

ІІ Мотивація. Оголошення теми. (слайд 7)
Учитель, який хоче мати високі результати навчання, повинен знати стилі пізнання своїх учнів, покладати це в основу організації спільної діяльності педагога і школярів на уроці.
В.О. Сухомлинський
В основі пізнання лежать психофізіологічні процеси: увага – пам'ять – мислення (асиметрія) 
Тема майстер класу:  

«Можливості застосування прийомів ейдетики та мнемотехніки на уроках хімії» 
 (слайд 8)
 (підкреслити незнайомі слова)
Уміння запам’ятовувати і швидко відтворювати теоретичний матеріал є однією з необхідних умов успішності учня. Отже, перед учнем постає проблема: якомога краще засвоїти великий обсяг інформації, і це йому не завжди під силу, оскільки складними є назви хімічних речовин, величезна кількість формул, понять, правил, законів. Часто ми стикаємося з такою трудністю – чим більше учитель вимагає, контролює, перевіряє, тим гірше дитина запам’ятовує матеріал. ( власний досвід пошуку). Тому для формування предметної компетентності в учнів необхідне вдосконалення методики уроку шляхом використання продуктивних технологій навчання в умовах зростаючого обсягу інформації внаслідок інтенсивного розвитку хімічної науки. Одним із шляхів підвищення ефективності сучасного уроку є застосування прийомів ейдетики та мнемотехніки.
(слайд 9)
Мнемоніка (мнемотехніка) — сукупність прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій. Мнемоніка не вдосконалює пам'ять, а полегшує сам процес запам'ятовування через придумані штучні асоціації, які легко й швидко відкладаються в пам'яті.
(слайд 10)
Ейдетика — це здатність згадувати чи відтворювати зображення, звуки, запахи об'єктів чи тактильні відчуття про них в пам'яті з граничною точністю. У психології — відтворення у всіх деталях образів предметів, які не діють в даний момент на зорові аналізатори.
Вперше термін «ейдетика» був озвучений німецьким психологом Е.Йєншем, а поширення  і глибокого вивчення набув у дослідженнях видатного психолога О.Р.Лурії, який поділив методики запам’ятовування на два основних напрямки: мнемотехніка та ейдетика.
(слайд 11)
Засновником «Школи ейдетики» є Ігор Матюгін, професор, доктор педагогічних наук (Росія). Втілення цієї методики в Україні проводить Євген Антощук – доктор педагогічних наук, засновник української школи ейдетики «Мнемозина».
Цитата із книги «Учімося запам’ятовувати і пригадувати»
У дітей своя сфера інтересів, в якій може й не знайтися урокам і шкільним справам, бо мало хто докладає зусиль, аби вивести навчальний матеріал у чудовий світ дитячої уваги і фантазії. Активне уявлення є чудовим стимулом до творчості, винахідливості та успіху, якщо правильно скористатися цим даром. Сучасні психологи висувають таку схему, що ілюструє феномен довготривалої пам’яті: (слайд 12)
ЦІКАВІСТЬ – МОТИВАЦІЯ -  УВАГА – КОНЦЕНТРАЦІЯ – ОРГАНІЗАЦІЯ
З якої складової ми починаємо навчання? А як думаєте ви?
Якщо виявилася пізнавальна активність, то інші  складові спрацьовують автоматично. А пробудження зацікавленості – це творча праця вчителя, активна участь батьків і впевненість дитини у власному успіху
Основна формула, що відображає суть методів ейдетики:
уява + позитивні емоції = засвоєна інформація. (слайд 13)
Вправа «Кольорове лото» (слайд 14 – 16)
1) робота з формулами кислот
- що таке кислоти? (що спільного у формулах?) – звернути увагу на колір Гідрогену
Вправа « повтори  за товаришем) – назви кислот по одній, наступний учень повинен повторити слова попереднього
2) робота з формулами основ  -звернути увагу на колір гідроксильної групи
3) дія на індикатори (зв’язати з  кольорами),
Віршик: фенолфталеїновий в лугах малиновий
Відео дослід (після перегляду покласти кольорові папірці, що відповідають кольорам індикаторів, до кислот і лугів)
- утворення кислих солей (ступінчата дисоціація)
Фізкультхвилинка: Вправа «Вухо – ніс»
4) продовження роботи з формулами кислот:
- чим відрізняються формули кислот? (поділ на оксисенові та безоксигенові, одноосновні та багато основні)        (слайд 17 – 18)
- асоціація з дракончиками   (слайд 19)
5) запис рівняння ступінчатої дисоціації та утворення кислих солей на основі асоціації із драконами (слайд 20 - 21)
Вправа «Фантазуємо»
Окисно – відновні реакції (слайд 22 - 23)
Прийом «Фантазуємо»: приписуємо поняттям характер
Окисник поганий, відновник - хороший… + ступінь окиснення…
Прийом «Уявляємо» (створюємо уявний образ)
(слайд 24 - 25)
Природні групи хімічних елементів
-         Лужні метали  - на лузі літій (ллється вода, натрій – трава, калій – камінь)
-         Галогени (Галя – хороша – хлор, файна – фтор; Гена – бравий – бром, ідеальний – іод)
Акровербальний метод
Порядок розміщення нітратних основ у молекулі ДНК: АТГЦ – запам’ятовуємо як «А Ти ГуЦуЛочка» (принцип компліментарності)
Руханка – створити рухові образи, що ілюструють різні стани речовини.

ІІІ. Рефлексія.
Слайд 26. Смайл «Сердечко»
Яка асоціація у вас виникає у зв’язку із цим смайлом?
«Серце віддаю дітям»





10 коментарів:

  1. Пропоновані прийоми ейдетики та мнемотехніки є цікавими та ефективними не тільки для вчителів усіх навчальних предметів, а й для мене, як психолога, бо розвивають мислення, увагу, пам`ять та інші психічні процеси.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за оцінку. Довго збирала різноманітні прийоми. Але вони діють!

      Видалити
  2. Розвиток уваги, уяви і мислення є необхідною складовою кожного якісного уроку. Як заступник директора з НВР я вважаю, що тільки справжній учитель вміє вдало використовувати психологічні прийоми в точній науці. Бажаю творчих злетів!

    ВідповістиВидалити
  3. Так це і цікаво і результативно поєднання психології та точних наук! Люблю психологію. Вона основа навчання)

    ВідповістиВидалити
  4. Запропоновані Вами ідеї перетворюють матеріал з ХІМІЇ! в цікавий, легкий для сприйняття учнями. Ви є Вчитель-майстер своєї справи.

    ВідповістиВидалити
  5. Анонім14.01.15, 23:28

    Цікавий майстер-клас з використанням смайликів. Дійсно, очікуємо одного від уроків, а можемо отримувати зовсім інше...Ваші слайди заставляють задуматися над своїми професійними якостями, стимулюють до роботи над собою. Дякую за "штурханець"!

    ВідповістиВидалити
  6. Ваш майстер-клас є цікавим і корисним як для досвідчених учителів, так і для молодих колег. Відчувається Ваша любов до своєї справи, до дітей. Тільки творчий учитель може розвивати творчі задатки учнів. Вашим учням дуже пощастило!

    ВідповістиВидалити