Епіграф(слайд 2)
«Урок – це дзеркало
загальної і педагогічної культури вчителя, мірило його інтелектуального
багатства, показник його світогляду, ерудиції»
В. О. Сухомлинський
І.
Організаційний момент, активізація уваги.
Вправа
«Асоціація». (слайд 3)
Які
асоціації у вас виникають на слова: урок, хімія, урок хімії?
Які ваші
очікування від уроку? (слайд 4)
Але
інколи маємо… (слайд 5)
Проблема: Як досягти хороших результатів?
(слайд 6)
ІІ
Мотивація. Оголошення теми. (слайд 7)
Учитель, який хоче мати високі результати навчання, повинен
знати стилі пізнання своїх учнів, покладати це в основу організації
спільної діяльності педагога і школярів на уроці.
В.О. Сухомлинський
В основі
пізнання лежать психофізіологічні процеси: увага – пам'ять – мислення (асиметрія)
Тема
майстер класу:
«Можливості
застосування прийомів ейдетики та мнемотехніки на уроках хімії»
(підкреслити незнайомі слова)
Уміння запам’ятовувати і швидко відтворювати теоретичний
матеріал є однією з необхідних умов успішності учня. Отже, перед учнем постає
проблема: якомога краще засвоїти великий обсяг інформації, і це йому не завжди
під силу, оскільки складними є назви хімічних речовин, величезна кількість
формул, понять, правил, законів. Часто ми стикаємося з такою трудністю – чим
більше учитель вимагає, контролює, перевіряє, тим гірше дитина запам’ятовує
матеріал. ( власний досвід пошуку). Тому для формування предметної компетентності
в учнів необхідне вдосконалення методики уроку шляхом використання продуктивних
технологій навчання в умовах зростаючого обсягу інформації внаслідок
інтенсивного розвитку хімічної науки. Одним із шляхів підвищення ефективності
сучасного уроку є застосування прийомів ейдетики та мнемотехніки.
(слайд 9)
Мнемоніка (мнемотехніка) —
сукупність прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують
обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій. Мнемоніка не вдосконалює
пам'ять, а полегшує сам процес запам'ятовування через придумані штучні
асоціації, які легко й швидко відкладаються в пам'яті.
(слайд
10)
Ейдетика — це здатність згадувати чи
відтворювати зображення, звуки, запахи об'єктів
чи тактильні відчуття про них в пам'яті з граничною точністю. У
психології — відтворення у всіх деталях образів предметів, які не діють в
даний момент на зорові аналізатори.
Вперше термін «ейдетика» був озвучений
німецьким психологом Е.Йєншем, а поширення
і глибокого вивчення набув у дослідженнях видатного психолога О.Р.Лурії,
який поділив методики запам’ятовування на два основних напрямки: мнемотехніка та ейдетика.
(слайд
11)
Засновником «Школи ейдетики» є Ігор
Матюгін, професор, доктор педагогічних наук (Росія). Втілення цієї методики в
Україні проводить Євген Антощук – доктор педагогічних наук, засновник
української школи ейдетики «Мнемозина».
Цитата із книги «Учімося
запам’ятовувати і пригадувати»
У дітей своя сфера інтересів, в
якій може й не знайтися урокам і шкільним справам, бо мало хто докладає зусиль,
аби вивести навчальний матеріал у чудовий світ дитячої уваги і фантазії.
Активне уявлення є чудовим стимулом до творчості, винахідливості та успіху,
якщо правильно скористатися цим даром. Сучасні психологи висувають таку схему, що
ілюструє феномен довготривалої пам’яті: (слайд
12)
ЦІКАВІСТЬ – МОТИВАЦІЯ - УВАГА – КОНЦЕНТРАЦІЯ – ОРГАНІЗАЦІЯ
Якщо виявилася пізнавальна
активність, то інші складові
спрацьовують автоматично. А пробудження зацікавленості – це творча праця
вчителя, активна участь батьків і впевненість дитини у власному успіху
Основна формула, що відображає суть
методів ейдетики:
уява + позитивні емоції = засвоєна
інформація. (слайд 13)
Вправа «Кольорове лото» (слайд 14 – 16)
1) робота з формулами кислот
- що таке кислоти? (що спільного у
формулах?) – звернути увагу на колір Гідрогену
Вправа « повтори за товаришем) – назви кислот по одній,
наступний учень повинен повторити слова попереднього
2) робота з формулами основ -звернути увагу на колір гідроксильної групи
3) дія на індикатори (зв’язати
з кольорами),
Віршик: фенолфталеїновий в лугах
малиновий
Відео дослід (після перегляду
покласти кольорові папірці, що відповідають кольорам індикаторів, до кислот і
лугів)
- утворення кислих солей
(ступінчата дисоціація)
Фізкультхвилинка: Вправа «Вухо – ніс»
4) продовження роботи з формулами
кислот:
- чим відрізняються формули кислот?
(поділ на оксисенові та безоксигенові, одноосновні та багато основні) (слайд 17 – 18)
- асоціація з дракончиками (слайд 19)
5) запис рівняння ступінчатої дисоціації
та утворення кислих солей на основі асоціації із драконами (слайд 20 - 21)
Вправа «Фантазуємо»
Окисно – відновні реакції (слайд 22 - 23)
Прийом «Фантазуємо»: приписуємо
поняттям характер
Окисник поганий, відновник -
хороший… + ступінь окиснення…
Прийом «Уявляємо» (створюємо уявний образ)
(слайд 24 - 25)
Природні групи хімічних елементів
-
Лужні метали
- на лузі літій (ллється вода, натрій – трава, калій – камінь)
-
Галогени (Галя – хороша – хлор, файна – фтор; Гена –
бравий – бром, ідеальний – іод)
Акровербальний метод
Порядок розміщення нітратних основ
у молекулі ДНК: АТГЦ – запам’ятовуємо як «А Ти ГуЦуЛочка» (принцип компліментарності)
Руханка – створити рухові образи, що ілюструють
різні стани речовини.
ІІІ. Рефлексія.
Слайд 26. Смайл «Сердечко»
Яка асоціація у вас виникає у зв’язку
із цим смайлом?
«Серце віддаю дітям»
Пропоновані прийоми ейдетики та мнемотехніки є цікавими та ефективними не тільки для вчителів усіх навчальних предметів, а й для мене, як психолога, бо розвивають мислення, увагу, пам`ять та інші психічні процеси.
ВідповістиВидалитиДякую за оцінку. Довго збирала різноманітні прийоми. Але вони діють!
ВидалитиРозвиток уваги, уяви і мислення є необхідною складовою кожного якісного уроку. Як заступник директора з НВР я вважаю, що тільки справжній учитель вміє вдало використовувати психологічні прийоми в точній науці. Бажаю творчих злетів!
ВідповістиВидалитиТак це і цікаво і результативно поєднання психології та точних наук! Люблю психологію. Вона основа навчання)
ВідповістиВидалитиЗапропоновані Вами ідеї перетворюють матеріал з ХІМІЇ! в цікавий, легкий для сприйняття учнями. Ви є Вчитель-майстер своєї справи.
ВідповістиВидалитиМені приємна оцінка професіоналів)
ВидалитиЦікавий майстер-клас з використанням смайликів. Дійсно, очікуємо одного від уроків, а можемо отримувати зовсім інше...Ваші слайди заставляють задуматися над своїми професійними якостями, стимулюють до роботи над собою. Дякую за "штурханець"!
ВідповістиВидалитиБудь - ласка) "Штурханці всім інколи потрібні")
ВидалитиВаш майстер-клас є цікавим і корисним як для досвідчених учителів, так і для молодих колег. Відчувається Ваша любов до своєї справи, до дітей. Тільки творчий учитель може розвивати творчі задатки учнів. Вашим учням дуже пощастило!
ВідповістиВидалитиДякую за приємні слова!
Видалити