«Речовини. Фізичні
властивості речовин.
Властивості
твердих тіл, рідин і газів»
Урок
природознавства у 5 класі
(з використання
хмарних технологій та прийомів мнемотехніки)
Мета
уроку: поглибити знання учнів
про природу, тіла; сформувати поняття «речовина»; розширити уявлення учнів про
стани речовин;
розвивати абстрактне мислення, вміння
порівнювати факти, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, навички роботи з
Інтернет – ресурсами; активізувати процеси запам'ятовування
виховувати
повагу до наукових надбань людства, вміння співпрацювати в колективі,
самостійно здобувати знання.
Обладнання: комп’ютерний клас (або інтерактивна дошка); малюнки,
презентація до уроку, зразки тіл та речовин.
Тип
уроку: засвоєння нових знань
( з використанням «хмарних» технологій)
Хід
уроку:
І.
Організація класу. Рефлексія.
(Обмін
настроєм. Вправа «Поділися посмішкою»)
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
Продемонструйте, будь ласка, будь яке тіло, що
лежить на вашій парті.
- покажіть тіло прямокутної форми;
- покажіть тіло червоного кольору;
- покажіть тіло неправильної форми;
- покажіть тіло, що має довжину 21 см
2.
Виконання вправ на он-лайн ресурсі за посиланнями:
Вікторина «Тіла»
Характеристики тіл
ІІІ.
Мотивація навчально – пізнавальної діяльності.
- Люди використовують тіла у повсякденному житті. Що потрібно знати, щоб їх виготовляти? (з чого зроблені тіла)
- З чого ж складаються тіла? Пошукайте відповідь у підручнику на с. 24(з речовин)
- Запис теми та формулювання мети і завдань уроку.
IV.
Засвоєння нових знань.
1.
Поняття речовина.
Речовина – це те, з чого складаються тіла. (заучування)
- Демонстрування різноманітних предметів у кабінеті ( з чого вони складаються?)
- Розгляд слайдів 1 – 3. Пошук спільних ознак зображених тіл (з яких речовин складаються тіла?)
- Обговорення: Чого більше – тіл чи речовин?
- Виконання вправи «Тіла та речовини»
2.
Агрегатні стани речовин
Демонстрування слайду 4 : Чим відрізняються речовини?
(станом)
Речовини бувають
(Доповніть
приклади речовин)
Яку речовину ми спостерігаємо в трьох агрегатних станах
протягом року? (відповідь у загадках)
Загадки
про воду:
Ми
кажемо: вона тече;
Ми кажемо: вона виблискує;
Вона біжить завжди вперед,
Але нікуди не тікає.
Ми кажемо: вона виблискує;
Вона біжить завжди вперед,
Але нікуди не тікає.
Я
і хмара, і туман,
І струмок, і океан,
І літаю, і біжу,
І замерзнуть можу!
І струмок, і океан,
І літаю, і біжу,
І замерзнуть можу!
У
морях і річках живе,
Але часто по небу літає.
А як набридне їй літати,
На землю знову осідає.
Але часто по небу літає.
А як набридне їй літати,
На землю знову осідає.
Зоря-зірниця,
красна дівиця,
по
небу гуляла, плакала – ридала,
Місяць бачив – не підняв, сонце встало – і забрало. (Вода)
Місяць бачив – не підняв, сонце встало – і забрало. (Вода)
Чи
буває скло рідким? Кисень рідким? Вуглекислий газ - твердим, а спирт - газоподібним?
(слайд 5)
(
так, все залежить від умов)
Отже,
агрегатний стан зазначають за звичайних умов – при температурі 20 °
3.
Чим зумовлений різний стан речовин?
- Перегляд відео фрагменту:
- https://www.youtube.com/watch?v=E3an2GvZsgo
- Заповнення таблиці
Характеристика
|
Твердий стан
|
Рідкий стан
|
Газоподібний стан
|
1. Відстані між частинками
|
дуже малі
|
середні
|
великі
|
2. Зв’язки між частинками
|
міцні
|
середні
|
відсутні
|
3. Можливість руху частинок
|
тільки коливальний
|
можливий , але обмежений
|
Рухаються і переміщуються на значні відстані
|
Хвилинка
відпочинку: «Агрегатний стан речовин»
Учні
об’єднуються у 3 групи (якщо клас невеликий, то виконуємо завдання всі разом) і
виходять на середину класу.
Зараз
ви не учні, а частинки, з яких складаються речовини.
Зобразіть
: а) тверду речовину (учні стають один біля одного); б) рідку (учні трохи
відступають один від одного, тримаючись за руку, намагаються пересуватися); в)
газоподібну (стають на відстані один від одного, пересуваються по класу)

4.
Як впливає стан речовин на властивості тіл? (проблема, рішення якої учні
знаходять виконуючи завдання за посиланням:
Отже,
властивості тіл залежать від стану речовин.
5.
Фізичні властивості речовин.
Властивості речовин – це ознаки, за якими речовини схожі, або відрізняються між
собою.
До
них належать:
- колір, запах, смак
- агрегатний стан
- температури плавлення, кипіння та замерзання
- розчинність у воді
- електро- та теплопровідність тощо
Опишіть за цим планом цукор, олію, сіль (робота в групах)
V. Осмислення і
закріплення.
З чого складаються тіла? З чого складаються речовини? У якому
стані можуть перебувати речовини?
Виконання вправ за посиланнями:
VI. Підсумки уроку.
Продовжити
речення :
На
уроці я дізнався….,
Мені
цікаво було…
Мені
не цікаво було…..
Мені
сподобалося…
Мені
не сподобалося….
Я
хотів би дізнатися…
VII. Домашнє завдання. Підручник п. 5, стор. 24 - 27 (прочитати),
провести дослідження на с. 27, дати усні відповіді на питання 1 – 6 на с. 28.
Виконати вправи за посиланням
Переглянути
мультфільм:
https://www.youtube.com/watch?v=Ugkhehb8oQw
Я б провела інтегрований урок фізика-хімія з даної теми!!! Особливо сподобалась структура речовини зі смайлами)))
ВідповістиВидалитиСпробуйте, та запросіть нас на урок) А смайли - це так я показала дітей. Вони так вишиковуютьсяч під час фізкультхвилинки)
ВідповістиВидалити