Тема: Спроби класифікації хімічних елементів.
Мета: Розкрити необхідність наукової класифікації хімічних
елементів і показати недосконалість перших спроб класифікації елементів, закріпити
знання учнів про характерні ознаки простих речовин, утворених елементами-металами
та елементами - неметалами; поглибити знання про амфотерність; розвивати вміння
аналізувати наукові факти, складати рівняння реакцій.
Тил уроку: урок- лекція.
І. Організаційний момент.
Вправа "Націлювання" - учні висловлюють свої завдання, які вони ставлять перед собою на початку теми.
Вправа "Націлювання" - учні висловлюють свої завдання, які вони ставлять перед собою на початку теми.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа на концентрацію уваги - "Асоціація": учні промовляють асоціації із словом "класифікація". Вчитель спрямовує до правильного визначення, встановлює міжпредметні зв'язки (які науки що класифікують, для чого потрібно?)
ІІІ. Мотивація.
В будь - якій галузі науки по мірі накопичення фактів
виникає необхідність їх класифікувати, тобто об’єднати схожі факти в групи і
встановити зв'язок між ними. З курсу біології вам відома класифікація тварин і
рослин. Треба сказати, що вона встановилась не відразу. Був час, коли тварин
класифікували за середовищем їх існування: тварини,які живуть на суші ,у воді і
повітрі. При такій класифікації до однієї групи відносили птахів і
метеликів,риб і китів. Це була штучна класифікація. Нарешті прийшли до
класифікації в основі якої лежить анатомія тварин і їх еволюція. Така класифікація
є природною і науковою, оскільки в її основі лежать закони природи.
IV. Лекція з елементами бесіди (демонстрування малюнків, презентація)
Подібно до того, як не відразу була відкрита природна,
система живих організмів, так не відразу була встановлена природна система
хімічних елементів.
На початку XIX століття
швидко збільшилось число відкритих хімічних елементів і з’явилась необхідність
їх класифікувати.
Шведський хімік Я.Берцеліус поділив усі хімічні
елементи на метали і неметали. В основі поділу лежить відмінність між їх
фізичними та хімічними властивостями
Наведіть приклади.
Пригадайте, як називаються прості речовини, утворені даними
елементами?
Але ці відмінності проявляються лише для типових металів і неметалів.
Як відомо, існує чимало елементів, які проявляють властивості і металів і
неметалів. Наприклад: Силіцій - неметал, але є напівпровідником. До яких
елементів треба віднести ті з них, оксиди і гідроксиди яких проявляють
амфотерні властивості -це Берилій, Цинк, Алюміній тощо.
Нагадаємо,що називають амфотерністю?
Відповідь учнів:Здатність хімічних сполук виявляти кислотні
або основні властивості залежно від природи речовин,з якими вони реагують,
називають амфотерністю. Як бачимо класифікація елементів на метали і неметали
була дуже недосконалою.
В цей же час багато вчених намагалися
встановити зв’язок між атомними масами і хімічними властивостями елементів. Так
Деберейнер (1829 р.) виявив, що деякі групи з трьох елементів (тріади) мають
схожі властивості, а атомна маса елемента, що знаходиться в середині тріади, приблизно
дорівнює середньому арифметичному двох інших елементів. Такі тріади утворюють
Кальцій, Стронцій, Барій; Сульфур, Селен, Телур та інші Але Деберейнер знайшов лише 4
групи таких елементів.
1864 р Ньюлендс запропонував класифікацію,
згідно якої всі елементи поділялись на 7 груп по 7 елементів у кожній, а
німецький хімік Лотар Мейєр опублікував таблицю, в якій йому вдалося з 63
відомих на той час елементів розмістити 27 за зростанням їх відносних атомних
мас і згрупувати елементи за валентністю.

Головний недолік всіх запропонованих класифікацій
полягав у тому, що вони не охоплювали всіх елементів, крім того, в них не були
встановлені зв’язки між всіма групами схожих елементів. В пошуках такої класифікації,
яка об’єднала всі елементи і була відкрита Періодична система хімічних елементів
великим російським вченим Д. І. Менделєєвим.
V. Осмислення і закріплення.
? Які
учені зробили перші спроби класифікації хімічних елементів?
Вправа:
Заповни табличку по пам’яті
Вчений
|
Класифікація
|
Я.Берцеліус
|
|
Й. Доберейнер
|
|
Дж. Ньюлендс
|
|
Лотар
Мейєр
|
Завдання 1 Вкажіть буквами характеристики, що
відповідають хімічним елементам-металам-1 варіант, 2 варіант-елементам —
неметалам. Перевірте результати роботи один в одного,поставивши проти правильної
відповіді знак (+).
Метали
|
|
Неметали
|
Характеристики:
|
Завдання 2*
a) Виписати формули генетично взаємозв'язаних
речовин
1
варіант:
1)ВаS04 2)Са0; 3)НNO3; 4)Ва0;
5)Ва; 6)НС1; 7)Na20; 8)Ва(ОН)2
2
варіант:
1)Р205; 2)ВаS04; 3)Р; 4)С02;
5)СаСO3
6)Н3PO4: 7)CaSO4 8)Мgз(Р04)2
b)
Виписати
речовини,з якими реагує гідроксид із
складеного вами генетичного ряду і записати відповідні рівняння реакцій:
1)
Оксид
купруму(П);
2)
Розчин
сульфатної кислоти;
3)
Оксид
карбону(IV);
4)
Розчин
гідроксиду натрію:
5) Цинк:
6) Розчин хлоридної кислоти.
Написати рівняння реакцій, що доводять амфотерність
оксиду берилію.
Розв’язати одну
із задач:
a.
Яка
маса оксиду цинку вступить
в реакцію з 1 моль нітратної
кислоти?'
b.
Який
об’єм водню (н.у.) виділиться при взаємодії
2 г кальцію з водою?
c. Підготувати
невелику розповідь про інертні гази.
Немає коментарів:
Дописати коментар