13 груд. 2014 р.

Чинники які сприяють розвитку стресових, невротичних станів у дітей





 Проблема формування дитячого неврозу існувала і снує до нашого часу.  Сьогодення  загострило  це питання.  Невроз  визначають  як хворобу розвитку особистості, як психогенне захворювання, в основі якого  лежать  невдалі,  і  непродуктивно вирішуванні  особистістю протиріччя між нею і значущими для неї факторами. Невміння   знайти   вихід  веде  до  психічної   та   фізичної дезорганізації.   Невроз  виникає  на  основі конфлікту   бажань особистості і дійсності, яка не задовольняє їх.
Розрізняють такі приневротичні стани:
риси тривожності, риси  неповноцінності, неадекватності самооцінки, нерішучість, обережність,  висока  втомлюваність,  ригідність,  схильність   до аутоагресії, конформності, збудливість, вербальна агресія.
Типи психотравм
1.  Різні по інтенсивності (від незначних до потрясінь)
2.  Різні по тривалості (монотонні та короткочасні)
Найбільш поширені форми неврозів: невроз  нав'язливих  станів, істеричний  невроз,  неврастенія, нервова анорексія, синдром неконтрольованих потягів.
Психотравмуюча ситуація


 


Психотравмуючі фактори:
- переляк чи емоційне потрясіння, в тому числі смерть близьких
людей, відрив від матері, госпіталізація (ізоляція).
Хронічна психотравматизація
-   неблагополуччя у сім'ї,
-   хронічні захворювання у рідних з загрозою смерті та інвалідності,
-    тривалі захворювання у дітей з відривом від нормальної життєдіяльності.
-   Порушення адаптації (шкільний комплекс).
-   Порушення взаємостосунків з ровесниками.
-   Постійні невдачі, та переживання почуття провини, почуття недосконалості, ревнощі до брата чи сестри (неврастенія).
-   Неусвідомлюване почуття неповноцінності.
Нав'язливі   стани  - страхи,  найчастіше   трапляються у егоїстичних,капризних дітей,що потребують особливої уваги,дітей з істеричними  проявами (бояться всього нового,мають схильність створювати собі заборони.
Найчастіше  діти  переживають такі страхи як-  страх  за  свої благополуччя,  фобії зараження хворобою, страх  гострих  предметів (найчастіше ці страхи є формами захисту) Найчастіше  такі страхи формуються тоді, коли відбувається становлення   самоконцепції,  самооцінки.   Для   такого   неврози соматичне захворювання є умовою виникнення.
Причини
А) порушення адаптації, що пов'язано х психофізичним дефектом.
Б) неприйняття своїми батьками
В) відрив від матері
Г) загроза сімейному благополуччю
Прояви  неврозів у дітей - астенічний синдром, головний  біль, психосоматичні порушення, порушення сну.
Неврастенія   -  характеризується легкою збудливістю,  швидким виснаженням.   Для   неврастеніків   характерним    є    підвищена дратівливість,  гарячкуватість, нетерпимість до  заперечень.  Вони швидко    втомлюються,   відчувають   труднощі   при    розумовому навантажені,   зосереджені  уваги.  Майже   постійним   супутником неврастенії  є  головний  біль  і розлади   сну.  Основна  причина -перевтома.
Невроз нав'язливих станів
Він полягає у тому, що в свідомості людини всупереч її бажанню виникають  настирливі спогади, страхи, потяги, бувають  нав'язливі дії. З'являються постійні сумніви щодо правильності вчинків, страх самотності, темряви, катастроф...
Істерія
Перевага  емоцій  над  розумом, тому в істериків  невідповідна здоровому  глузду реакція на зовнішні подразники. Типовим  проявом істерії  є  істеричні припадки, під час якого виникає безпричинний плач або сміх, рухове збудження.
Психастенія-  це  стан,  багато в  чому  протилежний  істерії, характеризується  сильним переважанням  кори  великого  мозку  над емоційними   центрами.  Психастеніки   характеризуються   бідністю емоцій,  образного  мислення, постійним відчуттям  неповноцінності життя, схильності до сумнівів, нерішучості у діях, невпевненості.
При  неврозах   часто виникають порушення функцій вегетативних систем. Неврози пов'язані з функціональними змінами у мозку і тому здебільшого   не  потребують  спеціального  лікування.  Часто  для відновлення   функціонального  стану  НС  і   організму,   взагалі достатньо збільшити час активного відпочинку і сну, змінити умови, усунути причини, що спричинили невротичний стан.
Основними  причинами  невротизації учнів  початкової  школи є період адаптації. У дитини, яка відчуває перші  невдачі,  виникає страх школи, страх дошки...
Проблеми,    які   можуть   спричинити   виникнення    неврозу першокласника
1.  Режимні (перехід від садочка до школи)
2.  Комунікативні труднощі.
3.  Проблеми взаємин з учителями.
4.  Проблеми, пов'язані із зміною сімейної обстановки.
Проблеми   невротизації  можуть  підсилюватись   особливостями протікання  фізіологічних  змін  під  час  підліткового   періоду. Підлітковий  період характерний бурхливим розвитком та перебудовою всього  організму, стрімкого підвищення критичного  відношення  до себе  та  своєї  зовнішності.  Всі  ці  прояви  є  джерелом  нових відчуттів,  які можуть модифікувати психічні кризи, або зумовлюють нові.
Невротизуючі фактори, що зумовлені ситуацією навчання у  школі можуть бути такими:
ü Перевірки  знань під час контрольних робіт та інших  письмових робіт
ü Відповідь учня перед класом
ü Отримання низького балу
ü Невдоволення батьків успішністю.
ü Невротичний педагог.
Однією   з  форм  неврозу,  що  трапляється  серед   дітей   є логоневроз.  Певне  значення  в  розвитку  логоневрозів  надається спадкоємним  факторам.  У  генетичному  коді  дитини  можуть  бути закладені   патологічні   особливості  рухової   сфери   й   певні особливості   особистості   (акцентуації).   Частота    виникнення логоневрозу   в  рідних братів і сестер становить 18%.  У  мовному розвитку  дітей  відзначаються періоди, коли їхня нервова  система випробовує  велику  напругу.  У  формування  логоневрозу  особливе значення  має період інтенсивного формування мовлення. У  цей  час для багатьох дітей характерна поява фізіологічних ітерацій. Виявляється  значна  невідповідність між поки  ще  недостатньо оформленим  мовним  подихом  і психічною  можливістю  проголошення складних  фраз. Психічна сторона мовлення в цей період  випереджає можливості її моторної реалізації. Дані  літератури  дозволяють  віднести  явище  ліворукості  до однієї  з уроджених причин, що передують дислалію, а подальшому  - логоневроз  (Белякова Л.М., Дьякова Е.А., 1998). Варто  врахувати, що   при  ліворукості  в  дітей  спостерігаються  висока  загальна емоційність, боязкість, тривожність й інші показники, які  нерідко ведуть  до  невротичного реагування при впливі  різних  патогенних подразників.  Ослаблення  гармонійної взаємодії  між  симетричними структурами  мозку  в  логоневротиків  робить  центральну  нервову систему особливо ранимою, що, у першу чергу, відбивається на їхній мовній функції.
Зовнішні  причини,  що спричиняються навколишнім  середовищем, умовами  життя й виховання дитини. До них можна віднести порушення режиму  сну й харчування, недостатню поінформованість батьків  про те,  що  дитина  повиннна жити й виховуватися,  по  можливості,  у спокійних  умовах. Сильні звукові подразники (телевізор,  приймач, магнітофон,  голосні  окрики дорослих і  т.п.),  велике  скупчення людей,  духота  й  т.п-  все це негативно  позначається  на  стані нервової  системи дитини. Довгостроково психотравмуючі  подразники можуть  стати  причиною важкого невротичного стану, на  тлі  якого з'являється логоневроз. Висвітлюючи проблему логоневрозу  поряд  згострою  психічною  травматизацією має місце наявність   хронічної конфліктної  ситуації,  які  безпосередньо  пов'язані  з   високою емоційною збудливістю дітей при переході від дошкільного  віку  до першого класу. Для  запобігання невротизації учнів необхідне  глибоке  знання психофізіологічних   особливостей   кожного   вікового    періоду, індивідуальних   умов   розвитку   кожної   дитини,   які   можуть розглядатись під час психолого-педагогічних консиліумів.

Джерела:




11 коментарів:

  1. Дякую за дієві пропозиції до психолого - педагогічного консиліуму.

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже цікава і актуальна тема. Дякую за урок в скарбничку самоосвіти.

    ВідповістиВидалити
  3. Мене надихнули деякі лекції на курсах. А саме чудового психолога - Войтко В.В.!

    ВідповістиВидалити
  4. Анонім15.12.14, 07:43

    Дуже цінний матеріал для роботи психологу. Микола Захаренко.

    ВідповістиВидалити
  5. Спасибі, що допомагаєте психологам, педагогам-організваторам, класним керівникам зрозуміти на науковому рівні особливості дитячої психіки та поведінки.

    ВідповістиВидалити
  6. Наталія Путенко15.12.14, 14:19

    Дуже цікаво. Повчальний матеріал для батьків.

    ВідповістиВидалити
  7. Так і вчителям теж важливо враховувати ці фактори.

    ВідповістиВидалити
  8. Анонім15.12.14, 22:44

    хороший матеріал для класного керівника і для роботи психологу. Олена Злагоднюк

    ВідповістиВидалити
  9. Анонім04.06.15, 00:08

    Тільки-но прочитала Ваш матеріал. Я, мати учня і з цими проблемами зіткаємось кожен день!!!! Його критикують, створюють умови, в яких ще більше загострюється проблема, сварять і т.д. Я ніяк не можу вплинути на ситуацію, нам важко жити!!!! Якби вчителі згадали хоча б ази психології з інституту, можливо все б було по іншому... Це нестерпно, так цькувати дитину, а вона не вина в психічних проявах, вони тільки ще більше проявляються. Ось така "допомога"... Молю Бога, щоб успішно закінчити навчання і здоров" я моїй дитині. Дякую за інформацію, може вона комусь трохи відкриє очі.(хоча на Ваш блог я зайшла вперше)

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за коментар. Цей матеріал я готувала на психолог-педагогічний семінар у школі. Вчителі повинні весь час враховувати особливості психічного стану дитини. Але завдання батьків - звернути увагу вчителів на таку дитину, весь час супроводжувати (психологічно) дитину в школі, виховуючи повагу до вчителів і старших. У вашому випадку - вам обв"язково треба звернутися до психолога, а можливо і психіатра. Він розробить програму супроводу такої дитини, а можливо слід пролікуватися. І ваше завдання познайомити класного керівника і шкільного психолога з результатами обстеження. Все що я можу сказати - конфлікт в рамках стосунків вчитель - дитина - батьки тільки нашкодить дитині. Слід іти по безконфлвтному шляху і терміново вирішувати проблеми із здоров"ям дитини. Якщо ви з Кіровоградської області - я знаю координати чудово психолога та психіатра (нам на курсах повідомили). Пишіть мені на електронну адресу, або у ВК (є на головній сторінці)Здоров"я вам)

      Видалити