ДИСТАНЦІЙНІ ФОРМИ НАВЧАННЯ В РОБОТІ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
Досягнення інформаційних і особливо
комунікаційних технологій зробили освіту доступною кожній людині, розширили
можливості для її продуктивної діяльності, для участі в колективних проектах,
інтернет олімпіадах, для міжособистісного спілкування, для розвитку та прояву
власних здібностей і самореалізації. Саме тому дистанційні технології
розширюють можливості супроводу та навчання обдарованих учнів і набувають
широкого попиту і популярності. Технології дистанційного навчання – комплекс освітніх
технологій, включаючи психолого-педагогічні та інформаційно-комунікаційні, що
надають можливість реалізувати процес дистанційного навчання у навчальних
закладах та наукових установах.
Під дистанційним навчанням розуміється індивідуалізований процес набуття
знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який
відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від
одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке
функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та
інформаційно-комунікаційних технологій.
Технологічність, доступність і відкритість, індивідуальність – незаперечні переваги
дистанційного процесу навчання.
Перевага дистанційних форм навчання із застосуванням сучасних інформаційних
технологій полягає у створенні комфортних умов для учнів (забезпечення альтернативних
способів отримання навчальної інформації, підвищенні оперативності перевірки результатів
навчально-пізнавальної діяльності,можливість взаємодії учасників навчання в
синхронному та асинхронному режимі ). Дистанційне навчання - реальна можливість
найбільш повно враховувати індивідуальні особливості обдарованої дитини і її освітні
потреби. Реалізація принципу індивідуалізації в умовах дистанційної форми навчання
передбачає організацію самостійної роботи учнів і створення ситуації успіху для
кожного.
Основною метою запровадження дистанційного навчання, як компонента системи розвитку
дитячої обдарованості, є створення такого інформаційно-орієнтованого простору,
який дає можливість учням збагатити власну загальну ерудицію та задовольнити їх
інтелектуальні потреби.
Враховуючи різну спрямованість роботи з обдарованими дітьми за дистанційною
формою навчання, її організація може здійснюватися у таких напрямках і видах.
1. Організація роботи над науково-дослідницькою темою
(НДТ).
Участь у науково-дослідному конкурсі-захисті учнівських робіт Малої
академії наук вимагає серйозної науково-теоретичної підготовки. Не завжди вчителю-наставнику,
науковому керівнику і учневі вдається знайти час для очної форми спілкування,
відвідування консультацій. Використовуючи різноманітні форми дистанційного спілкування
вчитель забезпечує безперервний контроль і корекцію роботи учня над НДТ.
Науковий керівник, у свою чергу, надає учневі матеріали або посилання на
літературу, завдання, які повинен переробити і виконати учень, рекомендації.
При підготовці учнів вчитель-наставник використовує Skype-технологію, яка
гарантує максимальну конфіденційність спілкування та надає можливість
опосередкованого спілкування одночасно з
кількома учнями.
2. Підготовка учнів до предметних олімпіад.
Проблеми, які виникають на шляху підготовки учнів до
Всеукраїнських предметних олімпіад різних рівнів, потребують додаткових знань,
які не передбачені навчальними програмами. Відсутність можливості поглибленого
вивчення предмету можна забезпечити через самостійну додаткову дистанційну
освіту та консультування із спеціалістами.
3. Забезпечення можливості отримання базових знань з
навчальних предметів.
4.Виявлення і розвиток прихованої обдарованості і
здібностей.
Урочна система навчання, велика наповнюваність класів, постійні зміни
програмних вимог належна відсутність можливості дитині проявити в повній мірі
особистісні якості заважають учителю своєчасно виявити талановитого,
неординарного учня. Особливо це стосується дітей не комунікабельних, з низькою
самооцінкою, не впевнених у собі. В
цьому випадку в нагоді стають дистанційні діагностики та форми навчання. Так як
основною формою організації роботи з такими дітьми, в дистанційному режимі, є
самостійна робота. Цікавими завданнями для учнів є ті, які можна виконати,
використовуючи програми в онлайн просторі. Це створення глогстерів, тестів,
кластерів, колажів та ін.. Творчий підхід учителя до розробки завдання в таких
програмах допоможуть йому розкрити прихований потенціал кожної дитини, визначити талановитих учнів та почати роботу
з підтримки та розвитку їх обдарованості.
Необхідні відповідні умови для
запровадження дистанційних форм роботи з обдарованими учнями:
-
належне
системотехнічне забезпечення (достатня кількість комп’ютерів, мережа Інтернет,
обладнання для відеозв’язку);
-
програмне
забезпечення з відкритими кодами та науково-методичне забезпечення;
-
організована
система навчання педагогічних кадрів щодо володіння технологіями дистанційного
навчання.
Висновки: навчальний процес повинен бути мобільним і динамічним, доцільним є
використання інноваційних форм роботи
з обдарованою учнівською
молоддю (дистанційне навчання), що дозволить врахувати індивідуальні й
фізіологічні особливості та навчально-пізнавальні можливості учнів.
Перевагами
дистанційного навчання є:
- відсутність жорстких рамок і вимог присутності на заняттях;
- самостійна організація часу, призначеного на навчання;
- можливість навчання у довільний час;
- необмежений доступ до дидактичних матеріалів;
- зручний контакт з учителем;
- відсутність витрат на транспорт і проживання;
- можливість використовувати особистісно-орієнтований підхід на етапах навчання.
Визначимо також
недоліки дистанційної форми
навчання:
- відсутність безпосереднього контакту з учителем,
- обмежена можливість проведення практичних занять,
- обов’язковість і необхідність великої самодисципліни і самоорганізації, доступ до Інтернету,
- необхідність розробки дидактичних матеріалів в електронному вигляді.
Література
Положення про дистанційне навчання, затверджено наказом Міністерства освіти
і науки України 25 квітня 2013 року № 466
Білоусова Л.І.Інтернет ресурси
для освітян-К.:Шк.світ,2012, - 128с.
Пастух Т., Денесюк Л. Створення інформаційно-комунікаційного освітнього простору//Школа, -
2013.- № 4(88)
Прогресивна педагогічна технологія XXI століття. Сьогодні неможливо стати справжнім фахівцем без оволодіння новітніми комп'ютерними технологіями і навичками роботи в мережі Іntегnеt.
ВідповістиВидалитиТак, за якісною освітою - майбутнє!
ВідповістиВидалитиЦілком підтримую Ваші погляди.
Хай щастить!
В цілому дистанційне навчання дуже практично і ефективно. Дмитро Прус
ВідповістиВидалитиОксана Вікторівна я щиро бажаю Вам перемоги в Обласному конкурсі. Микола Захаренко.
ВідповістиВидалитиЯ побачила, що наші вчителі на рівні! Дарма, що наша школа невеличка і не гімназія, але ми достойні перемоги)
Видалити