16 груд. 2014 р.

Повторення як необхідна складова навчального процесу. Виступ на засіданні РМО




Повторення — це постійне повернення до старих знань, систематичне відтворення їх у пам’яті учнів. Повторення навчального матеріалу є необхідною частиною процесу навчання. І теоретичні висновки, і практичний шкільний досвід показують, що міцне засвоєння знань, умінь і навичок не може бути забезпечене без багаторазового повторення. Якщо нові поняття спираються на раніше засвоєні, то вони не тільки розширюють і поглиблюють старі поняття, а й зміцнюють їх.
 Основні вимоги до організації повторення
 Цілеспрямованість, усвідомлення учнями завдань, що стоять перед ними. Знання учнями мети і плану роботи з повторення, розуміння важливості й необхідності його мобілізують на подолання труднощів, сприяють розвитку їхньої волі й уваги, підвищують ефект повторення.
 Активність у процесі повторення. Воно має бути не пасивним відтворенням вивченого, а поглибленням розуміння. Часто повторення застосовується і для розширення знань. Повторення не тільки закріплює пройдене, а й ставить перед учнями нові проблеми, вимагає розгляду предметів і явищ в інших зв’язках і умовах.
 Ретельний добір і планування матеріалу для повторення. Насамперед учитель відбирає основний матеріал. До основних положень він буде повертатися доти, доки всі учні міцно не засвоять необхідні знання чи дії. З основних виводяться похідні положення, а при вивченні похідних положень щоразу в новому вигляді повторюються основ При доборі матеріалу вчитель мусить враховувати який матеріал не вимагає багатьох повторювань, який треба систематично повторювати. Чим складніший матеріал, тим більша кількість повторював потрібна для його засвоєння.
 Попередження можливих помилок при закріпленні матеріалу. Велике значення при цьому має старанність початкового засвоєння й першої засвоєння матеріалу, правильність його розуміння. У процесі повторення педагог забезпечує контроль за правильністю відтворення знань. Усі помилкові асоціації варто попереджати, а в разі їхнього виникнення — негайно усувати.
 Забезпечення зв’язку між новим і пройдених матеріалом. Кращим методом буде той, який забезпечує вивчення основ знань і поступовість додавання до них нового матеріалу. Кожне нове поняття буде невеликим доповненням до вже відомих знань. Нові знання можуть бути засвоєні лише за умови, коли нові поняття й уявлення асоціюються зі старими, накопиченими раніше. Внутрішній логічний зв’язок між старим і новим матеріалом — передумова систематичних, міцних і усвідомлених знань.
 Розмаїтість прийомів повторення. Важливу роль у попередженні одноманітності повторення відіграють елементи нового. У процесі повторення й особливо під час періодичних і підсумкових повторень варто вдаватися до перегрупування матеріалу, а також змінювати методи, прийоми повторення.

 Правильний розподіл повторень у часі. Міцне засвоєння навчального матеріалу на основі повторень, розподілених у часі, забезпечує не поверхове, а ґрунтовне і глибоке розуміння матеріалу. Тільки в цьому випадку нові знання добре узгоджуються з уже відомими. Правильний розподіл повторень у часі заощаджує кількість повторень. Повторення треба розподіляти протягом усього навчального року з огляду на вік учнів і складність матеріалу, а також ураховувати дію законів забування.
 Зв’язок, органічне сполучення окремих видів повторення. Основні види повторення: повторення пройденого на початку навчального року, поточне повторення в процесі вивчення нового матеріалу, періодичне повторення пройдених розділів, тем курсу й підсумкове повторення — повинні правильно співвідноситись у загальній системі повторення вивченого матеріалу.
 Якщо вчитель буде дотримуватися цих вимог, його учні підуть у життя продуктивно навченими, з міцно закладеним фундаментом основних знань, на які легко будуть накладатися нові.
 Як організувати повторення на початку року?
 Повторення пройденого на початку року — дуже важливий етап у нарощуванні його кількості і якості. Необхідність повторення на початку навчального року зумовлюється ще й тим, що за час літніх канікул частина знань, необхідних для успішного, подальшого навчання, забувається. Учні повинні побачити й перевірити, що вони пам’ятають, а що забули. Це дуже важливо для свідомого навчання, забезпечення активності. Уроки повторення на початку навчального року дають учителю можливість визначити, які розділи програми добре засвоєні всім класом, які знання та правіша забулися, які прогалини і чи значні вони в знаннях, уміннях, навичках учнів. Усе це надалі має враховувати вчитель. Він мусить потурбуватися, щоб прогалини в знаннях були усунуті спеціально організованим повторенням. Частково це робиться вже в перші тижні навчального року, а частково протягом року. Певну роль учитель відводить індивідуальній роботі з учнями.
 Уроки перших двох тижнів навчального року — це уроки повторення в поєднанні з вивченням нових знань. Спершу вчитель повинен зробити аналіз програми, і це дозволить йому запланувати матеріал, який насамперед треба повторити і зміцнити для успішного просування вперед. Обсяг матеріалу для повторення визначається складністю предмета й рівнем підготовки учнів.
 Повторення має бути посильним для учнів. Не слід їх перевантажувати значною кількістю діагностичних завдань. У зв’язку з цим учитель ретельно продумує систему контрольних і тренувальних вправ, визначає обсяг матеріалу для повторення, організацію роботи. У процесі повторення він з’ясовує ступінь володіння учнями тими поняттями, що будуть необхідні для вивчення нового.
 Як організувати поточне повторення?

Найкращим способом освіжити в пам’яті й закріпити пройдений матеріал є повторення його в природному зв’язку з вивченням нового матеріалу.
 Учитель, який правильно будує урок, ніколи не пропустить можливості логічно пов’язати між собою нове і старе, тому що тільки так можна міцно засвоїти систему наукового знання.
 Поточне повторення:

• допомагає створити у свідомості учня систему навчального предмета, розділу або теми, установити взаємозв’язки між їх частинами;

• закріплює в пам’яті найважливіші факти тощо, систематизує їх;

• забезпечує цілісне уявлення про вивчений матеріал;

• готує учнів до свідомого засвоєння нових знань;

• забезпечує міцне засвоєння нового матеріалу, розгляд його в нових аспектах і умовах;

• допомагає вчителеві з’ясувати глибину засвоєння знань, виявити прогалини в знаннях, намітити заходи та організувати роботу для виправлення неточностей і помилок;

• сприяє вихованню почуття успіху, упевненості у своїх силах, прагнення до вдосконалення знань.

Велику роль відіграє та обставина, що учні бачать результати своєї роботи, своє зростання, а також свої проблеми і недоліки. Повторення сприяє і вихованню почуття відповідальності.
 Найбільш природно повторення пройденого здійснюється в процесі викладу нового матеріалу. Повторення в цьому випадку входить як складова і невід’ємна частина викладу нових знань. Раніше засвоєні знання при цьому відразу використовуються, слугують основою сприйняття й розуміння нового. Між невідомим і відомим установлюються зв’язки, що забезпечують логічне закріплення знань. Переваги навчання через систематичне повторення старого в новому незаперечні й мають бути використані сповна. Раніше засвоєний матеріал допомагає сприймати новий.

Як організувати періодичне повторення?
 Періодичне повторення — органічна частина педагогічного процесу, метою якого є міцне і якісне навчання. Завдання його — запобігти забуванню знань, умінь, поглибити «сліди» навчання у свідомості, зміцнити поки неміцні зв’язки із загальною системою.

Періодичне повторення використовується для того, щоб:

• зібрати знання учнів у систему;

• забезпечити розуміння основних закономірностей досліджуваних явищ і фактів у їхніх зв’язках;

• поглибити знання й уміння;

• систематизувати знання й уміння;

• установити зв’язки між матеріалом інших предметів.
 Найважливішим питанням під час організації періодичних повторень є добір і планування матеріалу, мотивація мети повторення, уміння зацікавити учнів, організація їхньої класної та, особливо, домашньої роботи.
 Повторення матеріалу теми чи розділу зазвичай займає один урок. За цей час треба розглянути великий обсяг знань. Звичайно, усе пройдене повторити неможливо та й потреби в цьому немає. Треба виділити й відібрати головне, істотне, те, що утворює струнку єдність компонентів цілісної системи, де чітко проглядаються зв’язки, що утворюють ціле.
 Уміння цікаво організувати повторення — ще одна важлива умова його ефективності. Тут велику роль відіграє новий підхід до вивченого. Якщо вчитель ставить запитання, формулюючи їх по-іншому, ніж він це робив раніше, пропонує на пройдені правила нові вправи, задачі, приклади, організовує виконання інших дослідів, розгляд нових відеосюжетів, використання незнайомих наочних посібників, то він має великі шанси на досягнення позитивного ефекту.

Підготовлено за виданням: Наук.-метод. журнал «Педагогічний вісник». — Черкаси, 2009. —№2.

Немає коментарів:

Дописати коментар